강구조내진설계연구실
Steel Structures & Seismic Design Lab.
39동 420호
지도교수 : 이철호
+82-2-880-9061
39-420
Prof. Cheol Ho Lee
+82-2-880-9061
본 연구실은 강구조 전반에 걸친 다양한 연구와 내진설계에 관한 공학적 연구를 수행한다. 2003년 연구실이 생긴 이래로, 본 연구실은 민간 및 정부기관 발주의 다양한 프로젝트들을 수행해왔으며 최근에는 면진, 제진을 포함한 내진기술, 강구조물 바닥진동 및 내화설계, 강구조 접합부 해석, 고강도강 적용 하이브리드합성보 설계 등 보다 다양한 주제로 연구범위을 점차 확장시켜왔다. 연구의 효율성 증대 및 연구결과의 실증성 재고를 위해 실험은 물론 고급의 해석적/수치적 접근법 모두를 적극적으로 활용하고 있다. 연구실 졸업생들은 국내외 대표적인 구조설계사무소, 건설사 및 연구기관 등에서 활발한 활동을 하고 있다.
The mission of our lab is to conduct engineering researches in the fields of steel structures and seismic design. Since the opening of the lab in 2003, our lab has conducted diverse projects from industries and government. Nowadays the areas of research have expanded, including seismic isolation technology, fire resistance design, steel joints analysis, hybrid composite beam design, etc. In order to maximize research efficiency and practical impact, both experimental and advanced analytical/numerical approaches are equally emphasized.
편심하중을 받는 군볼트 접합부의 거동
Behavior of Group-Bolted Connections under Eccentric Loading
볼트-용접 병용접합부의 거동과 강도
Behavior and Strength of Combined Bolted-Welded Lap Joints
K형 강관 용접접합부 대형 실험
Full Scale Testing of Hollow Section K-joints
산업시설물의 고연성 내진시스템 개발
Development of a Ductile Seismic System for Industrial Buildings
대형 진동대실험을 통한 천장시스템 내진성능평가
Seismic Performance Evaluation of Large-Size Suspended Ceilings Using an Array of Shaking Tables
고강도 강재를 적용한 비대칭 하이브리드 합성보 휨실험
Flexural Testing of Asymmetric Hybrid Composite Beams Fabricated from High-Strength Steels
파형강판을 활용한 장스팬 구조시스템 개발
Development of Structural System and Design Method of Long Span Structures Using Corrugated Steel Plates
비구조요소의 내진설계를 위한 설계 가속도 및 해석법 분석
Evaluation of Acceleration Demands and Analysis Methods for Seismic Design of Non-Structural Elements
고강도강 강관접합부에 대한 실험연구
Testing and Analyses of High-strength Steel Tubular
축력 및 휨을 받는 고강도강 플레이트-강관 접합부의 유한요소해석
Finite Element Analysis of High Strength Steel Plate-to-Hollow Structural Section Connection under Axial Load or Bending Moment