Seoul National University
Department of Architecture &
Architectural Engineering
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Architectural Engineering
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SNU DAAE

홍종원, 정영진

Hong Jongwon, Jeong Youngjin

  

현재 관악산(서울대)역은 졸업 설계 시작 당시 3월에는 완공되지 않았으나 2022년 5월 28일 경전철 신림선으로 개통되었다. 신림선 관악산(서울대)역은 서울대학교와 제일 가까운 역이지만 서울대학교 구성원들에게 있어서 환승에 편리한 위치에 있지 않다고 생각했다. 한편 제2차 서울특별시 도시철도망 구축계획에 따르면 경전철 서부선 남부연장사업으로 서울대입구역~서울대정문 구간 연장노선이 2023년 착공에 들어가 2028년 개통을 목표로 계획되어 있다. 이에 따라 서울대 구성원들의 교통편의성 향상을 위해 경전철 서부선 남부연장사업의 일환으로써 서울대학교 정문 앞에 생길 수 있는 관악산(서울대)역을 직접 설계해봤다.
 
본 역사는 정문 교차로 통행을 고려해 고가역으로 설계했다. 마찬가지의 이유로 횡단보도가 아닌 육교를 통해 들어갈 수 있도록 하였다. 1층은 역 사무실, 2층은 대합실과 화장실, 3층은 승강장으로 구성했다. 주 출입구는 3층의 승강장으로 바로 들어가도록 했고, 노약자나 장애인을 위해 엘리베이터를 이용할 수 있도록 보조 동선도 구성했다.
 
주요 구조 설계는 지붕에 사용된 Ruled surface frame system과 pre-stressed concrete를 사용한 cantilever system이 있다. 환경 설계는 승강장 내에서의 대기 시간 동안 사람들의 시쾌적성을 향상시키는 것을 목표로 진행되었다.

Gwanaksan station(Seoul national university station) was not completed in March but opened in May 28, 2022 as the light rail Sillim Line. Though Gwanaksan station was the closest to Seoul national university(SNU), we thought it was not convenient for SNU members to tranfer. According to the 2nd Seoul Metropolitan City Urban Railway Network Construction Plan, construction of the extension route between SNU station and SNU main gate will begin in 2023 as an extension project of the western line of the light railway. In order to improve transportation convenience for SNU members, we designed Gwanaksan station(SNU station) in front of the main gate of SNU as a part of the project to extend the western line of the light railway.
 
This station was designed as an elevated station in consideration of the passage of the main gate intersection. The first floor consisted of a station office, the second floor of a waiting room, and a restroom and the third floor of a platform. The main entrance was allowed to enter the platform on the third floor and the secondary routes were also provided for the elderly and the disabled by using the elevator.
 
The main structural designs are the ruled surface frame system for roof and cantilever system using pre-stressed concrete. The aim of the environmental design is to improve the visual comfortability of people waiting on the platform.

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