도시를 누비다
간판으로 빼곡한 상가 건물, 아파트 단지의 개방된 공간을 독차지하고 있는 주차장, 불법 주차 차량으로 가득 차서 보행자들이 꺼리는 상가 지하주차장 입구 쪽 거리는 우리가 걸으면서 늘 보는 도시의 모습이다. 이는 차량 위주의 도시계획으로 주거와 상업이 분리되었고, 각각은 밀집되었기 때문이라고 생각한다. 즉, 우리의 도시 조닝은 보행자가 아니라 자동차를 위해 계획되었다.
일산 신도시도 이러한 모습들을 보여주는 대표적인 도시이다. 특히 대상지로 삼은 백마학원가와 그 주변 아파트 단지는 가까이 있음에도 도시의 단절을 보여주고 있다. 상가들은 대로변을 향해서 방문객들을 맞이하고, 아파트 단지는 울타리로 치며 상가들을 외면하고 있다. 그 사이의 도로는 불법 주차 차량들만 보이고, 아파트 주민들은 정해진 주 출입구를 통해서만 왕래를 할 뿐이다.
이 프로젝트의 핵심은 주거와 상업이 분리된 도시 조닝을 재편성해 보행 공간을 활성화시키는 것이다. 상가와 아파트의 저층에는 근린 생활 시설, 고층은 주거로 하여 보행로에서의 경험을 다양하게 만들 수 있을 것이다.
아파트 저층은 기존의 내력 벽 구조를 유지하면서 공간을 확장시켜 준주거로 바꾼다. 상가의 1층은 외부 통로를 만들어 보행자들의 왕래를 쉽게 하며 베란다를 많이 만들어 상가 건물의 분위기를 환기시켜준다. 3층까지는 근린생활시설이 유지되고, 4층과 5층에는 기존 일산에서 보기 어려운 1인 주택, 셰어 하우스, 신혼부부주택 등이 들어가게 될 것이다. 아파트와 상가 사이에는 설치와 확장이 쉬운 모듈러 방식의 작은 가게들이 만들어져서 보행로의 분위기를 풍성하게 만들어 줄 것이다.
Commercial buildings full of signs, parking lots occupying the open space of the apartment complex, the street near the entrance of the shopping mall underground parking lot which is full of illegally parked cars are the city scenes we see as we walk. I think this is because residential and commercial are separated by vehicle-oriented urban planning, and each is densely packed. In other words, our urban zoning is designed for cars, not pedestrians.
Ilsan New Town is also a representative city that shows these aspects. In particular, the Baekma Academy and surrounding apartment complexes, which were used as the target site, show the disconnection of the city even though they are close. Shopping malls only face the roadside to welcome visitors, and apartment complexes are fenced off, ignoring them. On the road in between, only illegally parked cars are visible, and apartment dwellers only come and go through the designated main entrance.
The core of this project is reorganizing urban zoning where residential and commercial are separated to revitalize pedestrian space. In the lower floors of shopping malls and apartments, neighborhood living facilities will take place and the upper floors will be residential, so it will be possible to create a variety of experiences on the pedestrian path.
The lower floor of the apartment is converted into a semi-residential by expanding the space while maintaining the existing load-bearing wall structure. The first floor of the shopping mall makes it easier for pedestrians to come and go by creating an external passageway. And a lot of verandas will be made to refresh the vibe of the commercial building. Neighborhood living facilities will be maintained up to the 3rd floor, and single-person houses, share houses, and newlyweds housing, which are hard to find in Ilsan, will be placed on the 4th and 5th floors. Between the apartment and the shopping mall, small shops with a modular method that are easy to install and expand will be created to enrich the atmosphere of the pedestrian street.