Seoul National University
Department of Architecture &
Architectural Engineering
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SNU DAAE

김시온, 문한세, 최현식

Kim Sion, Moon Hanse, Choi Hyeonsik

  

드론 물류센터_라스트마일 물류와 허브 공간의 결합

 

1)  드론을 활용한 자동화 라스트마일 물류센터

교통혼잡, 환경오염. 작업자 과로 등의 물류의 문제를 해결하기 위해 자동화 물류 시스템을 적극 도입한 라스트마일 물류 프로세스를 구축하고자 한다. 택배기사들의 손발에 의존하던 분류와 보관 작업을 드론과 자동 그리드 시스템 등의 첨단시스템으로 바꾸는 것이다. 교외의 물류허브에서 출발한 배송트럭이 도심지 내의 최종 배송지로 가기 전, 도심 라스트마일 물류센터에 물류를 하차한다. 배송트럭에서 내린 물류는 물류센터 건물 내에서 자동화된 물류 시스템으로 들어가 분류와 이동, 저장이 동시에 이루어진다. 그리고 드론 배송을 통해 최종 배송지로 물류가 도착하게 된다. 이를 통해 택배 배송 시간 또한 효율적으로 단축될 것이다.

 

2)  물류센터와 허브 공간의 결합

온라인 가상 공간과 비대면을 중심으로 사회가 변화하는 등 아무리 가상세계가 활성화되더라도 실제 부피가 있는 물건들은 가상세계로 들어갈 수가 없다. 이 물류들은 계속해서 현실에서 중요한 위치를 차지할 수밖에 없다. 물건을 체험할 수 있는 체험 공간의 중요성이 강화될 것이라 생각했다. 이를 물류센터와 결합해 물류 프로세스를 통해 들어온 물건을 체험하고 소비하는 도심 허브를 고안했다. 물류센터의 적재공간을 쇼륨의 창고로 쓰는 등, 물류와 결합된 체험 공간과 모임 공간을 통해 사람들이 모일 것이다.

1) The Automatic Last-Mile Logistics Center Using Drones

In order to solve problems of logistics such as traffic congestions, environmental pollution, and overwork, we constructed a last-mile logistics process fully utilizing automatic logistics systems. It replaces sorting or stacking work done by manual workers with hi-tech systems operated by drones and an automatic grid system. The following is the delivery process; delivery trucks that depart from suburban logistics hubs unload their parcels at the urban last-mile logistics center, before they go to the final destination in the city. The parcels unloaded from the trucks enter the automatic logistics system inside the building, and then sorting, moving, and stacking can be done at the same time. Finally, drones ship the parcels to the final destination in less than a minute. By all this process, parcels will be delivered efficiently in shorter time.

 

2) The Combination Of The Logistics Center and Hub Space.

No matter how much virtual world will be activated by online virtual space and untact, real parcels with actual volume cannot enter the virtual world. The parcels would surely maintain their important position in the real world. We thought that the importance of experience space where parcels can be experienced would be strengthened. Therefore, we combined it with the logistics center and devised the urban hub, where people can experience and consume parcels that come through the logistics process. By using stacking space of logistics center as storages of showrooms or else, people will be gathered around the experience space and the meeting space combined with logistics.

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