박영조_행복을 짓다
학생들의 스트레스가 심화되고 있는 현재의 상황에서 그들의 공간인 학교는 줄고 있다. 그럼에도 학생의 땅이었던 폐교 부지가 학생을 위해 쓰이는 경우는 찾아볼 수 없다. 따라서 적절한 폐교 부지를 선정하여 학생들의 스트레스를 해결하는 건축을 실험해보고자 했다. 늘어나는 폐교 중에서도 특이한 사례는 지금의 강서교육지원청 임시청사인 (구)공진중학교에서 볼 수 있다. 임대아파트의 건립과 함께 공진초와 개교한 공진중학교는 주민들이 임대아파트와 섞이고 싶지 않다는 이유로 입학을 거부하였고, 그런 이유로 이 땅은 기피해야 할 곳으로 낙인찍혀, 두 학교는 모두 폐교부지가 되었다. 이후에 공진초등학교 부지에 특수학교인 서진학교가 건립이 될 때에도 주민들은 혐오 시설이라고 칭하며, 반대했다.
While depression among students in Korea is getting worse, schools, buildings for students are decreasing in numbers yet none of them are reused for the students who lost their own space. A peculiar case of Gongjin Middle School, a school which closed with its brother Gongjin Elementry School, seemed to be a perfect place for my experiment for students. People in this town refused entering these schools due to the fact they were right next to rented apartement acquinted for the poor. My strategy is to get students first here in order to shift adult's hate. As students in Korea can never escape from anxiety without studying, and parents in Korea will never be capable of stopping their kids from studying, constructing a giagantic reading room is a charming option. Since students spend most of their time doing the most boring work while being most vulnerable to hormones, I decided to create a building with multiple ways of inducing happiness based on hormonological factors.